Szkoła Podstawowa im. Polskich Górali w Dąbrowie

Dąbrowa, ul. Parkowa 4

46-112 Świerczów

tel. 77 419 46 20

Adres

Dąbrowa, ul. Parkowa 4


46-112 Świerczów


tel. 77 419 46 20


Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 173110
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Ocenianie wewnątrzszkolne -matematyka

Przedmiotowy System Oceniania z Matematyki w kl. IV-VIII

 

Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie:

  • „Matematyka z kluczem „ Program nauczania matematyki dla klas 4-8 szkoły podstawowej” autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
  • Statutu Szkoły Podstawowej w Dąbrowie

1.CELE OCENIANIA:

  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
  • pomoc uczniowi w planowaniu swojego rozwoju,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • dostarczenia rodzicom, uczniom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia
  • doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela.
  • porównywanie wiedzy i umiejętności ucznia ze standardami edukacyjnymi,
  • sprawdzenie stopnia przygotowania ucznia do dalszego etapu kształcenia


2.OCENIANIE OBEJMUJE:

  • formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych 
  • ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
  • sposób sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
  • ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
  • ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce 

 

3.OCENIANIE I KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW:

     Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Oceny bieżące, semestralne oraz roczne oceny klasyfikacyjne z matematyki w kl. IV-VIII ustala się w stopniach wg skali: 

- stopień celujący – 6 
- stopień bardzo dobry – 5 
- stopień dobry – 4 
- stopień dostateczny – 3
- stopień dopuszczający – 2
- stopień niedostateczny – 1 

Dopuszcza się stosowanie dodatkowych znaków:

  • np – uczeń nieprzygotowany,
  • bz – brak zadania
  • + (bez oceny)  –        aktywność ucznia na lekcji 
  • nb – nieobecność ucznia
  • 0 – uczeń nie pisał kartkówki/sprawdzianu


Oceny są jawne.
Do dziennika wpisuje się każdą ocenę.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

4.  SPRAWDZANIE DYDAKTYCZNYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:

  1. a) formy:
  • prace pisemne – sprawdziany (lub testy kompetencji) trwające całą lekcję na zakończenie każdego działu,
  • kartkówki 10-20 min, sprawdzające stopień opanowania materiału z kilku lekcji
  • sprawność rachunkowa (obliczenia w pamięci)
  • zadania domowe (również zadania dodatkowe)
  • aktywność:
  • częste zgłaszanie i udzielanie poprawnych odpowiedzi na lekcji
  • udział w konkursach przedmiotowych i osiąganie w nich zadowalających rezultatów
  • wykonywanie dodatkowych prac, przygotowanie referatów, projektów
  • praca w grupie
  • inne formy aktywności (wykonywanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego, systematyczne uczestniczenie w zajęciach wyrównawczych itp.)
  • zeszyt przedmiotowy (systematyczność prowadzenia, estetyka, błędy merytoryczne, ortograficzne, stylistyczne)
  1. b) częstotliwość

co najmniej 3 sprawdziany w semestrze

co najmniej 2 kartkówki w semestrze

co najmniej 2 oceny z zadania domowego w semestrze

co najmniej 1 ocena za zeszyt przedmiotowy (w roku szkolnym)



5.ZASADY OCENIANIA:

  Sprawdzian podsumowujący dział programowy - jest formą sprawdzenia wiedzy z wyznaczonej partii materiału, trwa 1 godzinę lekcyjną (45 minut), i jest obowiązkowy dla ucznia.

  • o terminie sprawdzianu nauczyciel powiadamia uczniów tygodniowym wyprzedzeniem, dokonując wpisu do dziennika a uczniowie zapisują tę informację w zeszytach
  • sprawdzian poprzedza lekcja utrwalająca lub powtórzeniowa
  • uczniowie zostają poinformowani o zakresie sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteriach oceniania.
  • przy konstruowaniu pytań do sprawdzianów uwzględnione zostają różne poziomy wymagań: opanowanie treści koniecznych, podstawowych, rozszerzających i dopełniających oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią Poradni PP
  •  Wyniki sprawdzianu są zawsze omawiane z uczniami.
  • punkty uzyskane ze sprawdzianów przeliczane są na stopnie według skali: 

 

100%   - celujący
99 % – 88% - bardzo dobry 
87 % - 70 % - dobry 
69 % - 50 % - dostateczny 
49% – 34 % - dopuszczający 
33% - 0 % - niedostateczny 

 

Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania (uczniowie z orzeczeniem) nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę: 

poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów - niedostateczny;

20% - 39% - dopuszczający;

40% - 54% - dostateczny;

55% - 70% - dobry;

71% - 89% - bardzo dobry;

90% - 100% - celujący.

 

  • oceny z sprawdzianów są wpisywane do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym.
  • Uczeń ma prawo do poprawy sprawdzianu w czasie 2 tygodni od otrzymania informacji o uzyskanej ocenie.
  • Nauczyciel, w celu ustalenia, czy uczeń przygotowywał się do poprawy, może zażądać wglądu w prace ucznia, które ten wykonał podczas przygotowywania się do poprawy sprawdzianu. Brak tych materiałów może skutkować niedopuszczeniem ucznia do poprawy.
  • Poprawa odbywa się po wcześniejszym uzgodnieniu terminu i godziny z nauczycielem (poprawa nie musi odbywać się podczas lekcji matematyki). Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian a nieobecność jest usprawiedliwiona, to powinien go napisać w terminie wyznaczonym przez nauczyciela – kryteria ocen nie zmieniają się. 
  • Uczeń poprawia tylko raz daną pracę pisemną a pod uwagę brana jest ocena korzystniejsza dla ucznia, w dzienniku odnotowuje się fakt przystąpienia do poprawy wstawiając znak / obok poprawianej oceny. Zatrzymanie przez ucznia pracy pisemnej (nie oddanie) jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
  • Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy pisemnej tj. sprawdzianu, kartkówki z całą klasą - traci prawo do poprawy.
  • Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie pisał pracy pisemnej z całą klasą ma obowiązek ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie później niż ciągu 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
  • Ściąganie na pracy pisemnej lub nieusprawiedliwiona nieobecność równoznaczne jest z otrzymaniem 0 punktów bez możliwości zaliczenia pracy w dodatkowym terminie.


Kartkówka - obejmuje treści edukacyjne i umiejętności z 1-3 ostatnich lekcji 
trwa 10 – 20 minut 

  • kartkówka z jednej lekcji nie musi być zapowiadana, kartkówka z trzech lekcji zapowiadana jest co najmniej z lekcji na lekcję (ocena z kartkówki może być poprawiana)
  • W zależności od sprawdzanych umiejętności i wiadomości kartkówki nie muszą zawierać wymagań na ocenę celującą
  • Oceny z kartkówek wpisywane są do dziennika kolorem niebieskim
  • Uczeń ma prawo do poprawy kartkówki nie później niż 2 tygodnie od jej oddania. Kartkówkę można poprawiać tylko raz, do dziennika wpisuje się każdą ocenę z poprawy (także tę gorszą)
  • Nauczyciel, w celu ustalenia, czy uczeń przygotowywał się do poprawy, może zażądać wglądu w prace ucznia, które ten wykonał podczas przygotowywania się do kartkówki. Brak tych materiałów może skutkować niedopuszczeniem ucznia do poprawy.
  • Jeżeli uczeń poprawia kartkówkę na lekcji matematyki, ma obowiązek uzupełnić w zeszycie i ćwiczeniach notatki z lekcji -  na następną lekcję
  • Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie pisał kartkówki z całą klasą ma obowiązek ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie później niż ciągu 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły.

Każda kartkówka i sprawdzian muszą zostać zaliczona w formie ustalonej z nauczycielem. Brak zaliczenia pracy pisemnej nauczyciel oznacza wpisując w rubrykę ocen „0”. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku i/lub powrotu ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły, nauczyciel wpisuje w miejsce „0” ocenę ndst.

 

Prace domowe – są oceniane na bieżąco (zadawane, sprawdzane i oceniane).
Ocena za pracę wykonaną samodzielnie w domu zależy od:
• sposobu rozwiązania (poznanego na lekcji lub nie)
• jakości rozwiązania
• estetyki rozwiązania
W celu zapewnienia sprawnej kontroli ilościowej prac domowych i zapewnienia systematycznego ich odrabiania nauczyciel może wystawić ocenę  niedostateczną za brak pracy domowej o ile uczeń nie zgłosi o jej braku lub za odpisywanie pracy domowej.

Uczeń może 3 razy w semestrze zgłosić brak pracy domowej bez konsekwencji. Każdy kolejny brak jest równoznaczny z oceną niedostateczną. Brak pracy domowej jest oznaczany w dzienniku symbolem bz

Uczeń może (łącznie) 3 razy w semestrze zgłosić brak podręcznika, zeszytu, zeszytu ćwiczeń, przyborów  bez konsekwencji. Każdy kolejny brak jest równoznaczny z oceną niedostateczną. Brak ww materiałów i przyborów jest oznaczany w dzienniku symbolem b


Zeszyt ucznia- kontrola systematyczności prowadzenia w zeszycie notatek z lekcji oraz prac domowych.

  • Braki i błędy w notatkach z lekcji, nie poprawione błędy w rozwiązaniach zadań przedstawionych na tablicy, nie uzupełnione w całości notatki z lekcji są równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
  • Braki pracy domowej, których nie stwierdzono podczas wcześniejszych kontroli są równoznaczne z wystawieniem oceny niedostatecznej.
  • Zeszyt ucznia podlega ocenie co najmniej raz w roku

 

Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji.

Podczas ich oceniania  nauczyciel bierze pod uwagę m.in.: wartość merytoryczną pracy, estetykę wykonania, wkład pracy ucznia, sposób prezentacji, oryginalność i pomysłowość pracy.

 

Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane dodatkowo (zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO).

 

Badania wyników nauczania

 

  • Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia.
  • Badanie to odbywa się w dwóch etapach:
    • diagnozy wstępnej,
    • diagnozy na koniec roku szkolnego.
  • Oceny uzyskane przez uczniów podczas tych diagnoz, lub zapis procentowy uzyskanych osiągnięć, są wpisywane do dziennika ale nie mają wpływu na ocenę semestralną i roczną.

 

Uczestniczenie w zajęciach wyrównawczych

Uczeń za systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach wyrównawczych otrzymuje punkty (tzw. plusy lub literki A). Zamiana tych punktów na ocenę odbywa się wg zasady:

3 plusy – dostateczny, 4 plusy – dobry, 5 plusów – bardzo dobry

Nieobecność nieusprawiedliwiona na zajęciach wyrównawczych skutkuje przydzieleniem uczniowi dodatkowego zadania do wykonania w wyznaczonym terminie. Jeżeli uczeń nie wykona tego zadania otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

Rozwiązywanie zadań dodatkowych

  • Zadania o podwyższonym stopniu trudności

Za dodatkową prace na lekcji np. rozwiązywanie zadań dodatkowych uczeń uczniowie uzyskują punkty (tzw. plusy lub literki A). Zamiana uzyskanych punktów na ocenę odbywa się zgodnie z zasadą: 3 plusy – bardzo dobry, 2 plusy - dobry.

  • Zadania podstawowe, dodatkowe karty pracy

Ocena za wykonaną pracę zależy od:

  • sposobu rozwiązania (poznanego na lekcji lub nie)
  • jakości rozwiązania
  • ilości rozwiązanych zadań

 

6.Poziomy wymagań :

 

            K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i  końcową ).

Uczeń:

  • posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,
  • potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,
  • sprawdziany  pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,
  • w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,
  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.

P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną.

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,
  • rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,

sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),

 

  • przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,
  • potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,
  • potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.

 

R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą.

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową, potrafi logicznie myśleć,
  • sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,
  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,
  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,
  • wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,
  • poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,
  • potrafi współpracować w grupie.

 

D – wymagania dopełniające - na ocenę bardzo dobrą.

Uczeń:

  • ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,
  • potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,
  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,
  • samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,
  • aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,
  • w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,
  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,
  • bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.

 

W – wymagania wykraczające -  na ocenę celującą.

Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.

Uczeń:

  • biegle rozwiązuje problemy, stosuje rozwiązania nietypowe,
  • potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,
  • jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,
  • systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury
  • jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,
  • bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.

 

  1. ZASADY OGÓLNE
  2. Uczeń nie ma możliwości poprawiania ocen na 2 tygodnie przed klasyfikacją.
  3. Oceny z odpowiedzi ustnych, oceny za zeszyt, oceny za zadanie domowe  oraz za sprawność rachunkową nie mogą być poprawiane ponieważ uczeń ma podczas semestru wielokrotnie możliwość uzyskania oceny wyższej z tego samego zakresu (odpowiedź, zadanie, sprawność rachunkowa). Postępy poczynione przez ucznia świadczą o poprawie jego poziomu wiedzy i umiejętności.
  4. W przypadku jedno lub dwudniowej nieobecności uczeń powinien być przygotowany na kolejną lekcję z danych zajęć edukacyjnych;
  5. W przypadku dłuższej nieobecności uczeń winien uzgodnić z nauczycielem termin opanowania zaległych wiadomości lub przystąpienia do zaległego sprawdzianu, pracy klasowej oraz uzupełnienia braków w zeszycie przedmiotowym i ćwiczeniach. Niewywiązanie się z obowiązku uzupełnienia brakujących lekcji skutkuje oceną niedostateczną.
  6. Pod koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
  7. Sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom na ich wniosek do wglądu w terminie i miejscu określonym przez nauczyciela.
  8. Podczas wglądu, prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania nie może być kopiowana lub powielana w jakiejkolwiek formie lub w jakikolwiek sposób. Nie dopuszcza się również możliwości wykonywania zdjęć lub innej formy utrwalenia

cyfrowego całości lub jakiejkolwiek części udostępnianej do wglądu dokumentacji.

  1. Sprawdziany i kartkówki mogą być przekazywane rodzicom do wglądu za pośrednictwem uczniów. Jeżeli uczeń nie odda jednego ze sprawdzianów lub kartkówek wówczas nie otrzymuje do domu kolejnych prac. W takiej sytuacji rodzic ma prawo do wglądu w prace dziecka w terminie i miejscu określonym przez nauczyciela.
  2. Na 4 tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje ustnie ucznia o przewidywanych dla niego ocenach rocznych z zajęć edukacyjnych.
  3. Informacja o przewidywanej semestralnej (rocznej) ocenie niedostatecznej jest przekazywana w formie pisemnej rodzicom nie później niż na 1 miesiąc przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną. Powiadomienia dokonuje wychowawca klasy pisemnie na podstawie notatki w dzienniku szkolnym oraz po uzyskaniu takiej informacji od nauczyciela prowadzącego dany przedmiot
  4. Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel matematyki najpóźniej na 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej i przekazuje informację o ocenie uczniowi, uczniowie i ich rodzice mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia do wystawionej oceny.
  5. Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.

 


8.KONTAKTY Z RODZICAMI:

1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego nie później niż do końca września informuje uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych i o sposobach sprawdzania osiągnięć i kryteriach oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu.


  1. Informacje o wiedzy, postępach, umiejętnościach i zachowaniu ucznia na lekcji matematyki nauczyciel przekazuje rodzicom poprzez:
    • zapisy w:
  • zeszycie przedmiotowym 
  • dzienniku lekcyjnym
  • konsultacje indywidualne z rodzicami:
  • na bieżąco (rodzic zostaje wezwany do szkoły)
  • na zebraniach klasowych
  • wychowawcę klasy, informując o poziomie wiedzy, umiejętnościach, o postępach oraz uzdolnieniach.