Ocenianie wewnątrzszkolne -matematyka
Przedmiotowy System Oceniania z Matematyki w kl. IV-VIII
Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie:
- „Matematyka z kluczem „ Program nauczania matematyki dla klas 4-8 szkoły podstawowej” autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
- Statutu Szkoły Podstawowej w Dąbrowie
1.CELE OCENIANIA:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
- pomoc uczniowi w planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczenia rodzicom, uczniom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia
- doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela.
- porównywanie wiedzy i umiejętności ucznia ze standardami edukacyjnymi,
- sprawdzenie stopnia przygotowania ucznia do dalszego etapu kształcenia
2.OCENIANIE OBEJMUJE:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- sposób sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
- ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
3.OCENIANIE I KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW:
Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Oceny bieżące, semestralne oraz roczne oceny klasyfikacyjne z matematyki w kl. IV-VIII ustala się w stopniach wg skali:
- stopień celujący – 6
- stopień bardzo dobry – 5
- stopień dobry – 4
- stopień dostateczny – 3
- stopień dopuszczający – 2
- stopień niedostateczny – 1
Dopuszcza się stosowanie dodatkowych znaków:
- np – uczeń nieprzygotowany,
- bz – brak zadania
- + (bez oceny) – aktywność ucznia na lekcji
- nb – nieobecność ucznia
- 0 – uczeń nie pisał kartkówki/sprawdzianu
Oceny są jawne.
Do dziennika wpisuje się każdą ocenę.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
4. SPRAWDZANIE DYDAKTYCZNYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
- a) formy:
- prace pisemne – sprawdziany (lub testy kompetencji) trwające całą lekcję na zakończenie każdego działu,
- kartkówki 10-20 min, sprawdzające stopień opanowania materiału z kilku lekcji
- sprawność rachunkowa (obliczenia w pamięci)
- zadania domowe (również zadania dodatkowe)
- aktywność:
- częste zgłaszanie i udzielanie poprawnych odpowiedzi na lekcji
- udział w konkursach przedmiotowych i osiąganie w nich zadowalających rezultatów
- wykonywanie dodatkowych prac, przygotowanie referatów, projektów
- praca w grupie
- inne formy aktywności (wykonywanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego, systematyczne uczestniczenie w zajęciach wyrównawczych itp.)
- zeszyt przedmiotowy (systematyczność prowadzenia, estetyka, błędy merytoryczne, ortograficzne, stylistyczne)
- b) częstotliwość
co najmniej 3 sprawdziany w semestrze
co najmniej 2 kartkówki w semestrze
co najmniej 2 oceny z zadania domowego w semestrze
co najmniej 1 ocena za zeszyt przedmiotowy (w roku szkolnym)
5.ZASADY OCENIANIA:
Sprawdzian podsumowujący dział programowy - jest formą sprawdzenia wiedzy z wyznaczonej partii materiału, trwa 1 godzinę lekcyjną (45 minut), i jest obowiązkowy dla ucznia.
- o terminie sprawdzianu nauczyciel powiadamia uczniów tygodniowym wyprzedzeniem, dokonując wpisu do dziennika a uczniowie zapisują tę informację w zeszytach
- sprawdzian poprzedza lekcja utrwalająca lub powtórzeniowa
- uczniowie zostają poinformowani o zakresie sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteriach oceniania.
- przy konstruowaniu pytań do sprawdzianów uwzględnione zostają różne poziomy wymagań: opanowanie treści koniecznych, podstawowych, rozszerzających i dopełniających oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią Poradni PP
- Wyniki sprawdzianu są zawsze omawiane z uczniami.
- punkty uzyskane ze sprawdzianów przeliczane są na stopnie według skali:
100% - celujący
99 % – 88% - bardzo dobry
87 % - 70 % - dobry
69 % - 50 % - dostateczny
49% – 34 % - dopuszczający
33% - 0 % - niedostateczny
Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania (uczniowie z orzeczeniem) nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów - niedostateczny;
20% - 39% - dopuszczający;
40% - 54% - dostateczny;
55% - 70% - dobry;
71% - 89% - bardzo dobry;
90% - 100% - celujący.
- oceny z sprawdzianów są wpisywane do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym.
- Uczeń ma prawo do poprawy sprawdzianu w czasie 2 tygodni od otrzymania informacji o uzyskanej ocenie.
- Nauczyciel, w celu ustalenia, czy uczeń przygotowywał się do poprawy, może zażądać wglądu w prace ucznia, które ten wykonał podczas przygotowywania się do poprawy sprawdzianu. Brak tych materiałów może skutkować niedopuszczeniem ucznia do poprawy.
- Poprawa odbywa się po wcześniejszym uzgodnieniu terminu i godziny z nauczycielem (poprawa nie musi odbywać się podczas lekcji matematyki). Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian a nieobecność jest usprawiedliwiona, to powinien go napisać w terminie wyznaczonym przez nauczyciela – kryteria ocen nie zmieniają się.
- Uczeń poprawia tylko raz daną pracę pisemną a pod uwagę brana jest ocena korzystniejsza dla ucznia, w dzienniku odnotowuje się fakt przystąpienia do poprawy wstawiając znak / obok poprawianej oceny. Zatrzymanie przez ucznia pracy pisemnej (nie oddanie) jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy pisemnej tj. sprawdzianu, kartkówki z całą klasą - traci prawo do poprawy.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie pisał pracy pisemnej z całą klasą ma obowiązek ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie później niż ciągu 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
- Ściąganie na pracy pisemnej lub nieusprawiedliwiona nieobecność równoznaczne jest z otrzymaniem 0 punktów bez możliwości zaliczenia pracy w dodatkowym terminie.
Kartkówka - obejmuje treści edukacyjne i umiejętności z 1-3 ostatnich lekcji
trwa 10 – 20 minut
- kartkówka z jednej lekcji nie musi być zapowiadana, kartkówka z trzech lekcji zapowiadana jest co najmniej z lekcji na lekcję (ocena z kartkówki może być poprawiana)
- W zależności od sprawdzanych umiejętności i wiadomości kartkówki nie muszą zawierać wymagań na ocenę celującą
- Oceny z kartkówek wpisywane są do dziennika kolorem niebieskim
- Uczeń ma prawo do poprawy kartkówki nie później niż 2 tygodnie od jej oddania. Kartkówkę można poprawiać tylko raz, do dziennika wpisuje się każdą ocenę z poprawy (także tę gorszą)
- Nauczyciel, w celu ustalenia, czy uczeń przygotowywał się do poprawy, może zażądać wglądu w prace ucznia, które ten wykonał podczas przygotowywania się do kartkówki. Brak tych materiałów może skutkować niedopuszczeniem ucznia do poprawy.
- Jeżeli uczeń poprawia kartkówkę na lekcji matematyki, ma obowiązek uzupełnić w zeszycie i ćwiczeniach notatki z lekcji - na następną lekcję
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie pisał kartkówki z całą klasą ma obowiązek ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie później niż ciągu 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
Każda kartkówka i sprawdzian muszą zostać zaliczona w formie ustalonej z nauczycielem. Brak zaliczenia pracy pisemnej nauczyciel oznacza wpisując w rubrykę ocen „0”. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku i/lub powrotu ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły, nauczyciel wpisuje w miejsce „0” ocenę ndst.
Prace domowe – są oceniane na bieżąco (zadawane, sprawdzane i oceniane).
Ocena za pracę wykonaną samodzielnie w domu zależy od:
• sposobu rozwiązania (poznanego na lekcji lub nie)
• jakości rozwiązania
• estetyki rozwiązania
W celu zapewnienia sprawnej kontroli ilościowej prac domowych i zapewnienia systematycznego ich odrabiania nauczyciel może wystawić ocenę niedostateczną za brak pracy domowej o ile uczeń nie zgłosi o jej braku lub za odpisywanie pracy domowej.
Uczeń może 3 razy w semestrze zgłosić brak pracy domowej bez konsekwencji. Każdy kolejny brak jest równoznaczny z oceną niedostateczną. Brak pracy domowej jest oznaczany w dzienniku symbolem bz
Uczeń może (łącznie) 3 razy w semestrze zgłosić brak podręcznika, zeszytu, zeszytu ćwiczeń, przyborów bez konsekwencji. Każdy kolejny brak jest równoznaczny z oceną niedostateczną. Brak ww materiałów i przyborów jest oznaczany w dzienniku symbolem b
Zeszyt ucznia- kontrola systematyczności prowadzenia w zeszycie notatek z lekcji oraz prac domowych.
- Braki i błędy w notatkach z lekcji, nie poprawione błędy w rozwiązaniach zadań przedstawionych na tablicy, nie uzupełnione w całości notatki z lekcji są równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- Braki pracy domowej, których nie stwierdzono podczas wcześniejszych kontroli są równoznaczne z wystawieniem oceny niedostatecznej.
- Zeszyt ucznia podlega ocenie co najmniej raz w roku
Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji.
Podczas ich oceniania nauczyciel bierze pod uwagę m.in.: wartość merytoryczną pracy, estetykę wykonania, wkład pracy ucznia, sposób prezentacji, oryginalność i pomysłowość pracy.
Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane dodatkowo (zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO).
Badania wyników nauczania
- Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia.
- Badanie to odbywa się w dwóch etapach:
- diagnozy wstępnej,
- diagnozy na koniec roku szkolnego.
- Oceny uzyskane przez uczniów podczas tych diagnoz, lub zapis procentowy uzyskanych osiągnięć, są wpisywane do dziennika ale nie mają wpływu na ocenę semestralną i roczną.
Uczestniczenie w zajęciach wyrównawczych
Uczeń za systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach wyrównawczych otrzymuje punkty (tzw. plusy lub literki A). Zamiana tych punktów na ocenę odbywa się wg zasady:
3 plusy – dostateczny, 4 plusy – dobry, 5 plusów – bardzo dobry
Nieobecność nieusprawiedliwiona na zajęciach wyrównawczych skutkuje przydzieleniem uczniowi dodatkowego zadania do wykonania w wyznaczonym terminie. Jeżeli uczeń nie wykona tego zadania otrzymuje ocenę niedostateczną.
Rozwiązywanie zadań dodatkowych
- Zadania o podwyższonym stopniu trudności
Za dodatkową prace na lekcji np. rozwiązywanie zadań dodatkowych uczeń uczniowie uzyskują punkty (tzw. plusy lub literki A). Zamiana uzyskanych punktów na ocenę odbywa się zgodnie z zasadą: 3 plusy – bardzo dobry, 2 plusy - dobry.
- Zadania podstawowe, dodatkowe karty pracy
Ocena za wykonaną pracę zależy od:
- sposobu rozwiązania (poznanego na lekcji lub nie)
- jakości rozwiązania
- ilości rozwiązanych zadań
6.Poziomy wymagań :
K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i końcową ).
Uczeń:
- posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,
- potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,
- sprawdziany pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,
- w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.
P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną.
Uczeń:
- posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,
- rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,
sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),
- przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,
- potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,
- potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.
R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą.
Uczeń:
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową, potrafi logicznie myśleć,
- sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,
- wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,
- poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,
- potrafi współpracować w grupie.
D – wymagania dopełniające - na ocenę bardzo dobrą.
Uczeń:
- ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,
- potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,
- samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,
- w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,
- bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.
W – wymagania wykraczające - na ocenę celującą.
Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.
Uczeń:
- biegle rozwiązuje problemy, stosuje rozwiązania nietypowe,
- potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,
- jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,
- systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury
- jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.
- ZASADY OGÓLNE
- Uczeń nie ma możliwości poprawiania ocen na 2 tygodnie przed klasyfikacją.
- Oceny z odpowiedzi ustnych, oceny za zeszyt, oceny za zadanie domowe oraz za sprawność rachunkową nie mogą być poprawiane ponieważ uczeń ma podczas semestru wielokrotnie możliwość uzyskania oceny wyższej z tego samego zakresu (odpowiedź, zadanie, sprawność rachunkowa). Postępy poczynione przez ucznia świadczą o poprawie jego poziomu wiedzy i umiejętności.
- W przypadku jedno lub dwudniowej nieobecności uczeń powinien być przygotowany na kolejną lekcję z danych zajęć edukacyjnych;
- W przypadku dłuższej nieobecności uczeń winien uzgodnić z nauczycielem termin opanowania zaległych wiadomości lub przystąpienia do zaległego sprawdzianu, pracy klasowej oraz uzupełnienia braków w zeszycie przedmiotowym i ćwiczeniach. Niewywiązanie się z obowiązku uzupełnienia brakujących lekcji skutkuje oceną niedostateczną.
- Pod koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom na ich wniosek do wglądu w terminie i miejscu określonym przez nauczyciela.
- Podczas wglądu, prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania nie może być kopiowana lub powielana w jakiejkolwiek formie lub w jakikolwiek sposób. Nie dopuszcza się również możliwości wykonywania zdjęć lub innej formy utrwalenia
cyfrowego całości lub jakiejkolwiek części udostępnianej do wglądu dokumentacji.
- Sprawdziany i kartkówki mogą być przekazywane rodzicom do wglądu za pośrednictwem uczniów. Jeżeli uczeń nie odda jednego ze sprawdzianów lub kartkówek wówczas nie otrzymuje do domu kolejnych prac. W takiej sytuacji rodzic ma prawo do wglądu w prace dziecka w terminie i miejscu określonym przez nauczyciela.
- Na 4 tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje ustnie ucznia o przewidywanych dla niego ocenach rocznych z zajęć edukacyjnych.
- Informacja o przewidywanej semestralnej (rocznej) ocenie niedostatecznej jest przekazywana w formie pisemnej rodzicom nie później niż na 1 miesiąc przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną. Powiadomienia dokonuje wychowawca klasy pisemnie na podstawie notatki w dzienniku szkolnym oraz po uzyskaniu takiej informacji od nauczyciela prowadzącego dany przedmiot
- Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel matematyki najpóźniej na 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej i przekazuje informację o ocenie uczniowi, uczniowie i ich rodzice mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia do wystawionej oceny.
- Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.
8.KONTAKTY Z RODZICAMI:
1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego nie później niż do końca września informuje uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych i o sposobach sprawdzania osiągnięć i kryteriach oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu.
Informacje o wiedzy, postępach, umiejętnościach i zachowaniu ucznia na lekcji matematyki nauczyciel przekazuje rodzicom poprzez:
• zapisy w:
- zeszycie przedmiotowym
- dzienniku lekcyjnym
- konsultacje indywidualne z rodzicami:
- na bieżąco (rodzic zostaje wezwany do szkoły)
- na zebraniach klasowych
- wychowawcę klasy, informując o poziomie wiedzy, umiejętnościach, o postępach oraz uzdolnieniach.